GOED ZOALS JE BENT KENMERKEN OP SCHOOL

Sociaal-emotionele achterstand? Of….?

Ouders van hooggevoelige kinderen willen nog wel eens te horen krijgen dat hun (jonge) kind achter loopt op sociaal- emotioneel gebied. De kinderen staan niet stevig genoeg in hun schoenen, tonen ‘jong’ gedrag of zijn (te) snel van slag, zo luidt het oordeel.

 

Natuurlijk kan dit het geval zijn. Maar… het kan ook anders liggen. Een paar voorbeelden:

 

  • Hooggevoelige kinderen zijn vaak op zoek naar harmonie. Doet een ander kind ergens heel moeilijk over? Het  kind zal eerder dan anderen geneigd zijn zich te voegen naar het andere kind om ruzie te voorkomen. Laat het kind dan ‘over zich heen lopen’? Of kiest het bewust voor een andere oplossing waar het zich beter bij voelt?

 

  • Dat een gevoelig kind snel van slag is, kan verschillende oorzaken hebben. Een heel groot rechtvaardigheidsgevoel bijvoorbeeld, waardoor het er slecht tegen kan wanneer dingen ‘niet eerlijk’ gaan. Of het is door drukte zo overprikkeld, dat het uiteindelijk om iets kleins uit zijn vel springt. Ook een spannende film of de ellende van het jeugdjournaal kan een gevoelig kind overstuur maken, omdat de ‘zielige dingen’ ze heel diep raken. Dit wordt vaak gezien als ‘emotioneel jong’, maar misschien is ‘heel gevoelig’ ook een goede verklaring daarvoor…

 

  • Dat een kind dat niet altijd met alles meedoet (op het schoolplein bijvoorbeeld), hoeft niet te betekenen dat het geen contact wíl of kán hebben met andere kinderen. Maar een hooggevoelig kind kan juist de pauzes zo nodig hebben om op adem te komen en daarom -geheel zelfgekozen- in zijn eentje een beetje rondscharrelen of aan de zijlijn toekijken bij te wilde spelletjes.

 

  • Niet zelden zijn hooggevoelige kinderen ook hoogbegaafd. Deze kinderen ontwikkelen zich anders dan gemiddeld. Ten onrechte wordt die ontwikkeling soms als een achterstand gezien. Klein voorbeeld: Als een hoogbegaafde peuter vier keer aan zijn klasgenoot heeft gevraagd om het rode blokje, en telkens een andere kleur krijgt (omdat de ander de kleuren nog niet kent) kan hij uiteindelijk heel erg boos worden op zijn vriendje. Niet omdat hij zijn zin niet krijgt, maar omdat hij het gevoel heeft dat de ander hem in de maling zit te nemen. Of wanneer een kind erg houdt van rollenspelen, maar de andere kleuters nog veel minder ‘rolgevoelig’ zijn, kan het hoogbegaafde kind daar erg verdrietig om worden. Dan kun je denken: wat reageert dat kind nog kinderlijk op tegenslagen. Het lijkt misschien of het achter loopt, maar in werkelijkheid functioneert het op een heel ander (hoger) niveau.

 

Zo zijn er nog meer voorbeelden te noemen.

 

Vooral bij de overgang naar groep 3 wordt het sociaal-emotionele aspect nog wel eens gebruikt om kinderen een jaar extra te laten kleuteren. Maar hooggevoelige kinderen gedijen juist vaak bij de structuur en rust van groep 3. En voor slimme kinderen is het ook belangrijk dat ze uitdaging krijgen. Dus valt het woord ‘sociaal emotioneel’? Kijk goed wat bij jouw hooggevoelige kind speelt en volg je gevoel!

Josina Intrabartolo is een auteur van diverse kinder- en opvoedboeken bij Uitgeverij Scrivo Media. Josina heeft 18 titels op haar naam staan, waaronder kinderboeken over de hooggevoelige Langmuts en een boekenreeks over de enthousiaste Draakje Vurig.